Novellen har fått sin revansch. Efter att i åratal tryckts in i samlingsböcker eller presenterats på fula stenciler har den nu stolt och rakryggat trätt fram i all sin prakt. En hel berättarkurva på ett fåtal sidor. En mjuk och stolt introduktion till berättartekniska grepp, gemensamma teman och motiv.

Visst har vi alla en favoritnovell från vår egen skoltid och visst har vi alla arbetat med noveller många gånger. Men nu är dess storhetstid. Novellix gör succé med fantastiskt vackra noveller i lika fantastiska omslag som man vill ha - likt en vacker ask med praliner. När litteraturälskande lärare drabbas av ångest över att kursen inte ger utrymme för tillräckligt med läsning känns det sällan tillräckligt att låta eleverna läsa en dåligt kopierad stencil. Nu kan man ge dem en liten vacker bok och "vips" känns läsningen mer gedigen. Man hinner till och med läsa två, tre eller fyra av de små böckerna och som lärare får du ett underlag för att diskutera samband mellan olika verk, involvera eleverna i gemensamma teman och motiv och engagera eleverna i allmänmänskliga förhållanden. 

I vår novellvurm har vi introducerat berättartekniska grepp genom att ha bokcirklar med utgångspunkt i karaktärsbeskrivning, miljöbeskrivning och berättarperspektiv. Rättare sagt har vi en bokcirkel per novell. Den första introducerar berättartekniska grepp, tema och motiv. Den andra bygger på med stilistiska begrepp. Diskussionen om de allmänmänskliga förhållandena pågår genomgående och vi uppmärksammar tillsammans att det är just det vi gör. När vi når den tredje och fjärde novellen kan vi verkligen ägna oss åt gemensamma samband mellan olika verk genom att diskutera gemensamma teman och motiv.

För att eleverna ska veta vad de ska leta efter när de läser så har de fått frågor att besvara. Frågorna hjälper eleverna att analysera exempelvis stil och berättartekniska grepp: Hur beskrivs huvudkaraktären? Sparsmakat eller detaljerat? Ligger fokus på inre eller yttre egenskaper? Varför har författaren valt att beskriva karaktären så, tror du? Vad får det för effekt? Diskussionen blir också ett tillfälle för eleverna att finna stöd för sin analys genom att förankra i texten genom citat eller referat. 

Som alltid är det insidan som räknas - men vem blir inte lockad av en snygg förpackning? Kan vi locka mer till läsning genom att ibland presentera något vackert och litet så känns ofta utmaningen mindre även om man kan kräma ur precis lika mycket ur novellen som romanen.




Nyfiken på en heltäckande lärobok i svenska för gymnasiet? 



Kika på: