C: Hajja

Är du en av dem som dagligen möter tonårshjärnan och dess svårighet att planera, slutföra uppgifter och hålla styr på impulser? Samma hjärna är också extremt formbar och har oerhört lätt för att lära nytt. Läs om den motsägelsefulla tonårshjärnan och några tankar som du kan bära med dig när du möter den. 


Tonårshjärnans utmaningar

Hjärnan är indelad i fyra lober som mognar bakifrån och fram. Tonåringens hjärna har mognat till 80 procent och den delen som mognar sist är frontalloben (bakom pannan) som ansvarar för planering, omdöme och impulskontroll samt har hand om bedömning av faror och risker och förmågan att göra klart en uppgift. Det är just det där gapet på 20 procent som kan förklara varför tonåringar har svårt för att fokusera, planera, följa upp och är benägna att ta risker. Ja, kanske du känner igen dig ...

Ett närliggande område i hjärnan som är avgörande för förmågan att växla mellan olika uppgifter mognar också sent. Myten multitasking är alltså en utmaning som heter duga för tonårshjärnan. Hjärnan kan inte fokusera på två saker samtidigt, bara flytta fokus. Mobiltelefoner som pockar på uppmärksamhet och stjäl elevernas fokus är en dålig idé eftersom det försämrar inlärningen.

Som lärare kan man underlätta för tonårshjärnan genom att:

  • göra en sak i sänder
  • skriva ner det som är viktigt (instruktioner)
  • underlätta planering genom att dela den med elever
  • undvika distraktioner
  • berätta om tonårshjärnans utmaningar.


En formbar tonårshjärna

Samma hjärna är också extremt formbar. Idag är forskarna eniga om att hjärnan är plastisk och att nya kopplingar mellan neuroner ständigt skapas. Både unga och äldre hjärnor (även om det inte går lika lätt) formas av erfarenheter. Taxichaufförer i London brukar ha ett förstorat område i den delen av hjärnan som ansvarar för det rumsliga minnet medan violinister har ett förstorat rörelsecentrum. Hjärnan förändras alltså beroende på vad du tränar på.

Hippocampus, stor som en tumme och formad som en sjöhöst, är den del av hjärnan som kodar in minnen och hämtar tillbaka dem. Den går på högvarv hos tonåringen som har lätt för att skapa minnen som varar länge. Inlärningen är supereffektiv! Det finns till och med undersökningar som visar att IQ kan förändras under tonåren. Runt en tredjedel sänker sin IQ, en tredjedel håller en oförändrad IQ och en tredjedel ökar sin IQ.

Vem hade inte velat höra att man har en hjärna som är extremt snabb? Berätta om tonårshjärnan för eleverna! Informera dem om att intelligens och förmågor är något man kan utveckla över tid. Påminn dem om att våga utmana sig själva. Påminn dem om att anstränga sig över tid. Påminn dem om att de själva bestämmer över sin hjärna!