Att låta en piraya hugga tag i publiken för att fånga deras uppmärksamhet känns ju lite drastiskt. Men - som metafor är den effektiv.


"Pirayan" är elevernas ständiga följeslagare genom studierna och den simmar förhoppningsvis med dem vidare genom livet. För finns det något som är så viktigt att tänka på som hur man inleder ett tal eller en skrift? Möjligen skulle det vara hur man avslutar. Med en snärt helt enkelt.

Vi är nog många lärare vid det här laget som använder pirayan som hjälp vid disposition. Om man ska hårddra det är pirayan allt du behöver för en grundläggande disposition.

Bit tag i publiken - ha ett köttigt och fylligt innehåll - och avsluta med en snärt. Med en "bitig" och genomtänkt inledning slipper publiken alla sövande inledningar som "jag har fått i uppgift att prata om".  Med en avslutande "snärt" slipper lyssnaren de där sluten som tonar ut i ett intet medan talaren nästan är på väg tillbaka till sin plats. Dessutom är chansen att eleven när han eller hon blivit "stor" gör succé på syrrans bröllop eller får gehör för sin idé på jobbet väldigt mycket större med denna enkla disposition.

Men - att berätta är en sak, att praktisera en annan. Detta märktes tydligt förra veckan när vi gjorde följande lilla övning på temat:

"Formulera en inledning som väcker mottagarens intresse. Skriv även en avslutning som knyter ihop din presentation. Du ska bara skriva en inledning och avslutning, inte en hel presentation. Temat är: Min favoritfilm."

I vanlig ordning satte vi tidspress på eleverna. De fick 25 minuter, både för att tvinga fram fokus och för att ta bort pressen på att resultatet måste vara väldigt bra. Vi handledde, bollade idéer och gav förslag: Ställ en retorisk fråga. Plocka ett talande citat från filmen. Beskriv med inlevelse hur du känner när du ser filmen. Det visade sig dessutom att vi i vår iver att jaga bort "vi-har-fått-i-uppgift-inledningarna", hade fått vissa att tro att man i en inledning inte får berätta vad man ska prata om. Tur nog fick vi rätsida på detta. Det får man givetvis men först ska man hugga tag.

När inledningarna sedan lästes upp för klassen blev det väldigt tydligt om pirayan lyckades hugga tag eller inte och fantasin blev bättre och bättre. Inledningar som "Min favortifilm är Mamma Mia" utvecklades till "Tänk dig att växa upp utan att veta vem din pappa är. Tänk dig att dessutom få reda på att din mamma inte vet vem av tre män det kan vara. Tänk dig att alla tre kommer på ditt bröllop - det är verklighet för huvudpersonen i min favoritfilm - Mamma Mia."

Att sen "få en smäll" av en pirayastjärt när talaren avslutar låter kanske inte helt optimalt - men som metafor är den perfekt!


Nyfiken på heltäckande läromedel för gymnasiet? Här hittar du Svenska 1 - helt enkelt och Svenska 3 - helt enkelt